Over de datering van de Middelnederlandse ridderepiek
Samenvatting
Het dateren van teksten is een van de belangrijkste uitdagingen voor het literair-historisch onderzoek. Slechts door het chronologisch rangschikken van teksten kan men immers een inzicht verwerven in de ontwikkeling van literatuur door de tijd heen. De datering van de Middelnederlandse ridderepiek is een complex probleem waarover weinig eensgezindheid bestaat. Het situeren van teksten is vaak moeilijk, aangezien men moet werken met veel jongere, vaak fragmentarische afschriften. In deze bijdrage brengen we een kritische status quaestionis van het recente onderzoek naar de datering van de Middelnederlandse ridderepiek. Na een beknopte bespreking van de belangrijkste dateringsmethodes bieden we een chronologisch overzicht van de Middelnederlandse ridderepiek, gebaseerd op een kritische analyse van secundaire literatuur. Zo hopen we te komen tot een synthese, die als referentiekader kan dienen voor toekomstig onderzoek.
Gepubliceerd
2011-09-11
Nummer
Sectie
Artikelen
Auteurs die publiceren bij dit tijdschrift, onderschrijven de volgende voorwaarden:
- Auteurs behouden de auteursrechten en geven het tijdschrift het recht van eerste publicatie van het werk onder een Creative Commons Attribution Licentie die anderen het recht geeft het werk te delen onder vermelding van het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift.
- Auteurs mogen separate, additionele contractuele overeenkomsten aangaan voor het niet-exclusief distribueren van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bv. plaatsing in een institutionele repository of publicatie in een boek), onder vermelding van de eerste publicatie in dit tijdschrift.
- Auteurs hebben het recht en worden aangemoedigd om hun werk online beschikbaar te stellen (bv. in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en gedurende de inzending, aangezien dat kan leiden tot productieve discussies, sneller en meer citaties van het gepubliceerde werk (Zie The Effect of Open Access).