Meertaligheid op de werkvloer in het GenAI-tijdperk: inzichten rond taal- en communicatie voor specifieke doeleinden bij alumni uit Bedrijfswetenschappen en Economie

  • Jana Declercq UAntwerpen
  • Anouk Bax
  • Griet Boone Universiteit Antwerpen
  • Stephanie Hughes Universiteit Antwerpen
  • Craig Rollo Universiteit Antwerpen
  • Sophie Limbos
  • Lieve Vangehuchten Universiteit Antwerpen

Samenvatting

In onze kennismaatschappij zijn meertaligheid en sterke communicatievaardigheden in veel werkcontexten onmisbaar. Tegelijk zijn er de afgelopen jaren disruptieve ontwikkelingen geweest door de snelle groei van het gebruik van GenAI, die een grote invloed hebben in een context van (meertalige) professionele communicatie. Deze ontwikkelingen stellen het hoger onderwijs – met name opleidingen die taalonderwijs voor specifieke doeleinden aanbieden – voor vragen over hoe dit talenonderwijs er met het oog op deze ontwikkelingen er moet uitzien.

Om hier inzicht in te krijgen, bevroegen we alumni van de Faculteit Bedrijfskunde en Economie aan de Universiteit Antwerpen over de volgende aspecten: 1) hun professionele profiel qua taal- en communicatievaardigheden; 2) hoe zij terugkijken op het talenonderwijs, en 3) hoe zij omgaan met de beschikbaarheid van GenAI-tools op de werkvloer. We analyseerden de vragenlijstantwoorden van 116 respondenten en 9 semi-gestructureerde interviews.

Uit ons onderzoek bleek dat de respondenten bijna allemaal in een sterk meertalige werkomgeving werken, en van een scala aan communicatieve vaardigheden gebruik maken. Ze gaven aan GenAI vooral voor schriftelijke taken te gebruiken en verwachten dat dit gebruik zal toenemen. Mondelinge vaardigheden, die (vooralsnog) in realtime weinig door GenAI ondersteund worden, vinden ze zeer belangrijk. Daarom benadrukken ze het belang van talenonderwijs dat ook zonder GenAI taal-en communicatievaardigheden oefent, omdat op die manier de nodige kritische vaardigheden ontwikkeld worden om het potentieel van GenAI op een verantwoorde manier ten volle te benutten. In de discussie reflecteren we over wat dit betekent voor het talenonderwijs voor specifieke doeleinden binnen onze opleiding, en daarbuiten.

Gepubliceerd
2025-12-11
Sectie
Artikelen