Geleerdheid in de marge. De haken en ogen aan het maken van een editie van middeleeuws commentaar.
Samenvatting
In dit artikel wordt ingegaan op het fenomeen van middeleeuwse handschriften met interlineaire en marginale aantekeningen – glossen en commentaren. Deze marginale teksten zijn anders van aard dan de hoofdteksten waaraan ze zijn vastgehecht, met meer vrijheid voor de kopiist(en) en een complexere overleveringsgeschiedenis. De vraag is hoe een editeur met dit soort teksten om moet/kan gaan. Om hierop een antwoord te vinden onderzoekt de auteur de ontstaansgeschiedenis van dergelijke teksten en hun rol in de middeleeuwse geleerde context.
AbstractThe focus of this essay is on mediaeval manuscripts with interlinear and marginal notes – glosses and commentaries. These marginal texts are different in nature from the main texts to which they are attached, and demonstrate a more complex transmission history in which copiists allowed themselves more textual freedom. The question is how a scholarly editor best treats these texts. In order to propose an answer to this question, the author of this essay discusses the transmission history of such texts and their function in the mediaeval learned context.
- Geleerdheid in de marge. De haken en ogen aan het maken van een editie van middeleeuws commentaar.
- Geleerdheid in de marge. De haken en ogen aan het maken van een editie van middeleeuws commentaar.
- Geleerdheid in de marge. De haken en ogen aan het maken van een editie van middeleeuws commentaar.
- Geleerdheid in de marge. De haken en ogen aan het maken van een editie van middeleeuws commentaar.
- Auteurs behouden de auteursrechten en geven het tijdschrift het recht van eerste publicatie van het werk onder een Creative Commons Attribution Licentie die anderen het recht geeft het werk te delen onder vermelding van het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift.
- Auteurs mogen separate, additionele contractuele overeenkomsten aangaan voor het niet-exclusief distribueren van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bv. plaatsing in een institutionele repository of publicatie in een boek), onder vermelding van de eerste publicatie in dit tijdschrift.
- Auteurs hebben het recht en worden aangemoedigd om hun werk online beschikbaar te stellen (bv. in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en gedurende de inzending, aangezien dat kan leiden tot productieve discussies, sneller en meer citaties van het gepubliceerde werk (Zie The Effect of Open Access).