‘Het gevoel als blinde leidsman’. Retoriek en cognitieve processen in Marcellus Emants’ Een nagelaten bekentenis
Samenvatting
De bijdrage onderzoekt het samenspel van retorische en cognitieve procedés in Marcellus Emants’ Een nagelaten bekentenis (1894). In welke mate is de pathologische autobiografische verteller van de roman betrouwbaar? In welke mate manipuleert hij als personage en als verteller het beeld dat anderen van hem hebben? Aan de hand van cognitieve narratologie en een close reading van enkele passages wil dit artikel nieuwe aspecten van performatieve identiteitsvorming en narratieve onbetrouwbaarheid in de roman verhelderen.
The article examines the interplay of rhetorical and cognitive procedures in Marcellus Emants’s A Posthumous Confession (1894). To what extent is the pathological autobiographical narrator a reliable figure? To what extent does he (as a narrator and as a character) manipulate the image others have of him? Drawing upon cognitive narratology and close readings of particular passages, the article wishes to clarify new aspects of performative identity-formation and narrative unreliability in the novel.
- Auteurs behouden de auteursrechten en geven het tijdschrift het recht van eerste publicatie van het werk onder een Creative Commons Attribution Licentie die anderen het recht geeft het werk te delen onder vermelding van het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift.
- Auteurs mogen separate, additionele contractuele overeenkomsten aangaan voor het niet-exclusief distribueren van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bv. plaatsing in een institutionele repository of publicatie in een boek), onder vermelding van de eerste publicatie in dit tijdschrift.
- Auteurs hebben het recht en worden aangemoedigd om hun werk online beschikbaar te stellen (bv. in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en gedurende de inzending, aangezien dat kan leiden tot productieve discussies, sneller en meer citaties van het gepubliceerde werk (Zie The Effect of Open Access).