Kuifje en de kwijnende renaissance
Over het onstuitbare verlangen naar taalkundige doorbraken
Samenvatting
Onder de respondenten is er weinig animo voor het crisisgevoel dat in
het hoofdartikel centraal staat. Noch de afnemende autonomie van de
taalwetenschap, noch het slinkende primaat van de ‘renaissancevisie’
op de wereld worden als negatief ervaren. De toenemende verwevenheid
tussen linguïstiek en hulpwetenschappen wordt integendeel
breed gedragen, en omarmd als een bron van kansen en dynamiek.
Ook de permanente vernieuwing van de taalwetenschappelijke aanpak
geeft geenszins aanleiding tot existentiële twijfel. Dat optimisme
gaat wel gepaard met een bekommernis om het bewaken van de kwaliteit
van de taalkundige vorming.
There is little enthusiasm among the respondents for the sense of crisis
that is central to the main article. Neither the declining autonomy
of linguistics nor the diminishing primacy of the ‘Renaissance vision’
of the world are seen as negative. On the contrary, the increasing
interweaving of linguistics and neighbouring sciences is widely supported
and embraced as a source of opportunities and dynamism. The
permanent renewal of the linguistic approach does not inspire any
existential doubts, either. This optimism is accompanied, however, by
a concern for safeguarding the quality of linguistic education.
- Auteurs behouden de auteursrechten en geven het tijdschrift het recht van eerste publicatie van het werk onder een Creative Commons Attribution Licentie die anderen het recht geeft het werk te delen onder vermelding van het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift.
- Auteurs mogen separate, additionele contractuele overeenkomsten aangaan voor het niet-exclusief distribueren van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bv. plaatsing in een institutionele repository of publicatie in een boek), onder vermelding van de eerste publicatie in dit tijdschrift.
- Auteurs hebben het recht en worden aangemoedigd om hun werk online beschikbaar te stellen (bv. in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en gedurende de inzending, aangezien dat kan leiden tot productieve discussies, sneller en meer citaties van het gepubliceerde werk (Zie The Effect of Open Access).